معرفی کتاب ویژه مقطع ابتدایی و متوسطه اول به مربیان تربیتی و والدین-بخش چهارم

یکی از کارهایی که مراکز آموزشی و تربیتی اعم از مدارس و مساجد و حتی خانواده در رابطه با  دانش‌آموز باید انجام دهند علاقه‌مند کردن او با کتاب و کتاب‌خوانی است که کمبودش در همه‌ی مقاطع به‌وضوح دیده می‌شود، که البته از فواید ایجاد این روحیه (مطالعه) می‌توان به تربیت اشاره کرد.

برای مثال می‌توان به‌وسیله مطالعه کتب شهدایی روحیه ایثار و شهامت و ازخودگذشتگی را در او ایجاد کرد رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای در مورد اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی می‌فرمایند: « کتاب مجموعه‌اى است از محصولات یک فکر، یک اندیشه، یک ذوق، یک هنر؛ مجموعه‌اى است از یافته‌هاى یک یا چند انسان.

ما خیلى باید مغتنم بشماریم که از محصول فکر آحاد گوناگون بشر استفاده کنیم؛ این کارى است که کتاب به ما تقدیم می‌کند، هدیه می‌کند؛ این هدیه‌ى کتاب به ماست. »

چگونه فرزندمان را کتاب‌خوان کنیم؟

اغلب خانواده‌ها آگاهی دارند که مطالعه کتاب چه تأثیرات زیادی در فرزندشان ایجاد می‌کند ولی نمی‌دانند که چگونه می‌توان درون فرزندشان ایجاد انگیزه کرد تا به سمت مطالعه کتاب روی بیاورند. به این خاطر از عدم مطالعه فرزندشان در طول روز رنج می‌برند. این نوشتار کوتاه به والدین کمک می‌کند تا بتوانند این روحیه را درون فرزندشان ایجاد کنند:

  •  ابتدا والدین باید روحیه مطالعه کتاب را در خودشان ایجاد کنند و این کار را در منزل انجام دهند تا فرزندشان، آن‌ها را در حال مطالعه کتاب ببیند.
  •  مراجعه والدین به همراه فرزندان به کتاب‌فروشی و تهیه‌ی کتاب‌های موردعلاقه فرزند.
  •  پیدا کردن علاقه‌های فرزند: والدین باید توجه داشته باشند که فرزندشان به چه موضوع علاقه دارد، برای مثال: بعضی دانش آموزان به کتب علمی علاقه دارند و یا به داستان‌های تخیلی و یا موضوعات معرفتی و… .
  •  تهیه کتاب‌های کم‌حجم و جذاب در همان موضوعی که او علاقه دارد. مثلاً: از کتاب داستان‌هایی استفاده کنند که تعداد صفحات کمتری و تصاویر جذابی داشته باشد.
  •  خواندن کتاب موردعلاقه بابیانی زیبا توسط والدین.
  •  خواندن قسمتی از کتاب توسط والدین که باعث می‌شود دانش‌آموز برای مطالعه کتاب ترغیب شود.
  •  تعیین ساعتی در روز ویژه مطالعه کتاب.
  •  بیان فواید مطالعه کتاب و پیامدهای عدم مطالعه کتاب و همچنین معرفی انسان‌های موفقی که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایشان مطالعه کتاب بوده است.

در ادامه سعی شده تا کتاب‌هایی معرفی شود که هم ازلحاظ ساختار محتوایی و هم ساختار ظاهری دارای ملاک‌های موردنیاز باشد تا انتخاب کتاب را برای والدین و مربیان محترم آسان‌تر کند.

 

معرفی کتاب ویژه دانش آموزان مقطــع ابتـــدایی

 

1- جیرجیرک سخنگو (دوره 2 جلدی)

مولف: جواد دی آبادی

 

 

این مجموعه به منظور آموزش مفاهیم تربیتی و اخلاقی برای کودکان گروه سنی « ب و ج» تولید شده است. در این مجموعه با بهره گیری از قالب داستانی و تخیلی، عناصر جذاب و دلبستگی های کودکانه، تلاش شده به صورتی تأثیرگذار کودک مسلمان را با انجام کارهای خوب و رفتارهای شایسته و قرآنی از دیگر همسالانش متمایز کرده تا به عنوان یک الگوی رفتاری برای دیگر فرزندان ایران زمین باشد.
در این اثر تلاش شده است تا این موضوع مهم برای کودکان نهادینه شود که به عنوان یک کودک شیعه ی منتظر امام مهدی (عج) و سرباز آن حضرت، می بایست رفتارهای فردی و اجتماعی مان به گونه ای باشد تا پیش همه و خدای مهربان و امام زمانمان عزیز شویم.

معرفی کتاب- جیرجیرک سخنگو

2- بچه های ساختمان بیست                                                      

مولف : سید سعید هاشمی

 

 

بچه‌های کوچک در زندگی آپارتمان‌نشینی امروز،با مسائل مختلفی روبرو هستند که نیازمند برخوردهای متناسب با آن است. یکی از این مسایل درک جایگاه سرایداری در ساختمان‌هاست. آدم‌هایی که خودشان هم خانواده دارند و فرزند و مواجهه این بچه‌های از دو طبقه مختلف اجتماعی چالش‌هایی را برای آن‌ها ایجاد می کند. مواجهه‌ای که برخی اوقات به تلخی و رفتارهای نامناسب منجر می‌شود و برخی مواقع بالعکس، باعث بروز اخلاق انسانی مناسب و رفتار درست انسان‌ها با هم می‌شود. این کتاب روایت‌هایی از این  رفتارهای درست است. این اثر مناسب دانش آموزان مقطع سوم تا ششم است.

 

معرفی کتاب-ساختمان 20

معرفی کتاب ویـژه مقطـع متوسطـه اول

2- پرسش های سعید                                                          

مولف : مهدی زیرکی

 

 

نویسنده، که خود مدتی در میان نوجوانان زیسته و با روحیات آنان آشنا شده است، با قلمی روان و ساده، 21 خاطره شیرین از دو نوجوان، سعید و امیرحسین نقل می‏ کند. آن دو که در سال سوم راهنمایی درس می ‏خوانند همواره در پی یافتن چرایی رویدادها هستند از این رو، در مورد هر حادثه ‏ای می‏ اندیشند و برای خود سؤال ‏هایی مطرح می ‏سازند و برای دست یافتن به پاسخ آنها هرگونه کوششی می ‏کنند؛ سؤال ‏هایی که معمولاً برای نوجوانان مطرح است.

 

 

معرفی کتاب-پرسش های سعید

 

2-گرداب سکندر                                                             

مولف:  محمدرضا سرشار

 

 

 

داستان زندگی خانواده ای کنار تنگه هرمز و تلاش بی وقفه نوجوانی نابینا به نام عبدالله یا همان عبدل است که هرگز ناامید نمی شود. وقتی عبدالله به سن 16 سالگی می رسد، در اثر آبله  بینایی خود را از دست می دهد. او که خانه نشین شده، وقتی متوجه می شود آهی در بساط ندارند تصمیم می گیرد به ماهیگیری بپردازد اما ماهیگیری هم درآمد چندانی ندارد. پس عبدالله به سراغ ناخدایی که قبلا در کشتی او کار می کرده می رود و در آن کشتی مشغول به کار می شود.
او سعی می کند تا آن جا که ممکن است بیشتر از دریا بداند و این موجود اسرارآمیز را بهتر بشناسد. در روند این داستان می بینیم که هر روز اطلاعات عبدالله از دریا بیشتر می شود تا این که کم کم به رازی پی می برد که مسیر زندگی اش را تغییر می دهد، رازی که تا آن روز شاید هیچ دریانوردی به آن پی نبرده بوده…

 

 




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.